Lahkotna plesna atmosfera
Premiera baletnega diptiha Renata Zanelle: DUNAJSKI VEČER: OPUS 73 / VSI NA VALČEKI
Premiera: 26. 8. 2021 v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma
Koprodukcija med SNG Opera in balet Ljubljana in Cankarjevim domom
V izvedbi Baleta SNG Opera in balet Ljubljana
Po dolgem zatišju zaradi epidemije, prekinjenem zgolj z nekaj koncertnimi izvedbami ali spletnimi predstavami, se zdi, da gledalci na novo odkrivamo užitek ob gledanju predstave v živo. Nekaj, kar je bilo včasih samoumevno, odkrivamo, da pravzaprav ni tako samoumevno. Umetniško vodenje ljubljanskega baletnega ansambla je ravno v času zaprtja prevzel Renato Zanella, ki je bil prav gotovo postavljen pred izziv, kako glede na neprestano spreminjajoče se razmere oblikovati letni program. Odločil se je, da za začetek postavi svoje koreografije. Baletni ansambel SNG Opere in baleta Ljubljana je tako v novo sezono vstopil z diptihom, poimenovanim Dunajski večer, v koprodukciji s Cankarjevim domom in v koreografiji Renata Zanelle. Na odru Gallusove dvorane se je odvil plesni večer, posvečen Dunaju in skladateljem Ludwigu van Beethovnu, Johannu Straussu, Johannu Straussu mlajšemu, Josephu Straussu in Gustavu Mahlerju, ki je zaobjemal odtise njihovega zgodovinskega obdobja.

Idejna naslomba celotnega večera so vozlišča okoli skladateljskih navdihov in zasebnih življenj skladateljev skozi glasbeno predlogo, ki jih je Zanella poskušal spraviti v plesno govorico. Kljub nekaterim žalostnim dogodkom, ki so zaznamovali rojstvo skladb, kot so obdobja vojn ali zapletene ljubezni, je Zanellov koreografski in režijski pogled izrazito optimističen. Celotno uprizoritev prežema nekakšna pozitivna naravnanost, ki jo prebiramo tako iz lahkotnega plesnega zanosa baletnih plesalcev kot iz celotne atmosfere predstave.

Nekoliko pretirana lahkotnost, ki je v plesnem zanosu razumljiva, pa veje tudi iz Zanellove koreografije. Njegov koreografski jezik je neoklasičen, gradi na klasičnem vokabularju in virtuoznosti, v katere včasih vplete bolj sproščene linije rok in nog. Odločitev za neoklasične koreografske zamahe naj bi bila sicer glede na v gledališkem listu objavljen zapis zavestna, a koreografija ostaja slogovno preveč na površini, gradi na všečnosti, že videnih linijah in izpeljavah ter je sama sebi zadostna. Zanella dokaj spretno niza korake in jih povezuje v koreografsko verigo, a njeni členi pogosto nimajo prave vsebinske podlage. Čeprav sta oba dela Opus 73 in Vsi na valček gledljiva, se pri obeh čuti tudi pomanjkanje konkretnega dramaturškega premisleka, ki bi razdelal osnovne parametre idejnih potencialov. V prvem delu se deloma lahko prepozna odnosnost do takratnega obdobja vojn in do žensko-moških odnosov, a to bolj v koreografskih sledovih, utrinkih kot pa v trdni premišljeni obliki celotnega dela. Plesalci so razdeljeni med bronaste, srebrne in zlate pare, najpomembnejši med njimi pa je rdeči par, edini zgolj v solistični izvedbi. Zanimiv vizualni vtis naredi množica s stropa obešenih nihal, ki na velikem odru Gallusove dvorane delujejo res impresivno, a sporočilnost nihal ostaja nejasna.

Drugi del Vsi na valček je Zanellovo starejše delo, pripravljeno po principu vsakoletnega novoletnega koncerta na prvega leta dan, ki ga s prenosom z Dunaja lahko spremljamo preko televizijskega prenosa. Tudi struktura tega dela deluje kot načrtovana za televizijski prenos, ki omogoča kadriranje in poljubno izbiro prizorov, le nekoliko je prirejena, da bi lahko funkcionirala kot celota na odru. Kljub priredbi pa delo ostaja razdrobljeno, sicer polno vabljivih plesnih točk različnih dolžin na prepoznavno Straussovo glasbo, a s pomanjkljivim vodilom, ki bi ta del povezal v celoto. Celotni večer gradijo predani plesalci baletnega ansambla, ki so po dolgem času ponovno zaplesali v širino odra Gallusove dvorane. Po plesnem zatišju jim je bil nastop pred gledalci v vidni užitek. Kljub skrbnemu vzdrževanju tehnike in fizične kondicije pa se jim pozna pomanjkanje trdne tehnične suverenosti, ki jo lahko prinese zgolj kontinuirana odrska reprezentacija. Fizični treningi brez odrskih realizacij in brez stika z gledalci onemogočajo tudi psihični razvoj plesalcev, zato je še kako nujno, da le-ti ostajajo na odru brez prekinitev. Pa ne samo za plesalce, tudi za druge odrske umetniške zvrsti je kontinuiteta tisto, kar vzdržuje nivo in ustvarja nove potenciale.

Baletni diptih Renata Zanelle
DUNAJSKI VEČER
OPUS 73 / VSI NA VALČEKI
Premiera: 26. 8. 2021 v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma, koprodukcija med SNG Opera in balet Ljubljana in Cankarjevim domom
Glasba Ludwig van Beethoven, Johann Strauss, Johann Strauss mlajši, Josef Strauss in Gustav Mahler
Dirigent Kevin Rhodes
Koncertni mojster Igor Grasselli
Koreograf Renato Zanella
Scenografki Anne Marie Legenstein, Alexandra Burgstaller
Kostumografke Anne Marie Legenstein, Alexandra Burgstaller (Opus 73), Olgica Gjorgieva (Vsi na valček)
Oblikovalca svetlobe Renato Zanella (idejna zasnova), Jasmin Šehić (tehnična izvedba)
Asistentka koreografa Alessandra Pasquali
Asistent dirigenta Gašper Salobir
Asistenti predstave Olga Andreeva, Stefan Capraroiu, Viktor Isajčev, Mojca Kalar, Claudia Sovre, Leonid Kouznetsov
OPUS 73
Pianist Petar Milić
Srebrni solo par Rita Pollacchi in Kenta Yamamoto* / Yaman Kelemet in Yuki Seki
Srebrni pari Marin Ino in Hugo Mbeng, Yaman Kelemet in Lukas Bareman, Chie Kato in Filippo Jorio, Nina Kramberger in Thomas Giugovaz, Erica Pinzano in Yujin Muraishi
Bronasti solo par Tjaša Kmetec in Petar Đorčevski* / Nina Noč in Lukas Zuschlag
Bronasti pari Lara Flegar in Christopher Thompson, Assija Sultanova k. g. in Aleks Theo Šišernik, Katja Romšek in Yuki Seki, Tajsa Šarler in Matteo Moretto
Rdeči solo par Nina Noč in Lukas Zuschlag* / Chie Kato in Kenta Yamamoto
Zlati solo par Ana Klašnja* / Marin Ino / Johanne Monfret in Filip Jurič* / Filippo Jorio
Zlati pari Chie Kato / Mateja Železnik in Matteo Moretto, Mariya Pavlyukova k. g. in Oleksandr Koriakovskyi, Johanne Monfret in Filippo Jorio, Gabriela Mede in Thomas Giugovaz
VSI NA VALČEK
Četvorka Ples v maskah (Maskenball-Quadrille) Ana Klašnja* / Nina Noč / Yaman Kelemet
Naj živi Madžarska (Éljen a Magyar) Lukas Bareman, Thomas Giugovaz, Filippo Jorio, Filip Jurič, Oleksandr Koriakovskyi, Hugo Mbeng, Matteo Moretto, Yujin Muraishi, Aleks Theo Šišernik, Christopher Thompson
Pizzicato polka Ana Klašnja in Petar Đorčevski* / Nina Noč in Kenta Yamamoto / Rita Pollacchi in Lukas Zuschlag
Umetnikovo življenje, klasično (Künstlerleben Classical) Tjaša Kmetec in Lukas Zuschlag* / Neža Rus in Yuki Seki, Katja Romšek in Yuki Seki, Mariya Pavlyukova k. g. in Alexandru Barbu, Assija Sultanova k. g. in Goran Tatar, Neža Rus in Aleks Theo Šišernik, Lara Flegar in Christopher Thompson, Sorina Dimache in Iulian Ermalai, Nina Kramberger in Gaj Rudolf
Umetnikovo življenje, sodobno (Künstlerleben Modern) Yaman Kelemet in Hugo Mbeng* / Johanne Monfret in Filip Jurič, Johanne Monfret in Thomas Giugovaz, Chie Kato in Filippo Jorio, Erica Pinzano in Yujin Muraishi, Barbara Potokar in Lukas Bareman, Marin Ino in Matteo Moretto, Tasja Šarler in Filip Jurič, Gabriela Mede in Oleksandr Koriakovskyi
Perpetuum mobile Lukas Bareman, Matteo Moretto, Yujin Muraishi, Filip Jurič, Oleksandr Koriakovsyi / Thomas Giugovaz, Filippo Jorio, Oleksandr Koriakovskyi, Hugo Mbeng, Christopher Thompson
Kmečka polka (Bauern-Polka) Sorina Dimache, Marin Ino, Yaman Kelemet, Nina Kramberger, Johanne Monfret, Barbara Potokar, Mariya Pavlyukova k. g., Erica Pinzano, Chie Kato, Lara Flegar, Katja Romšek, Neža Rus, Assija Sultanova k. g., Tasja Šarler, Gabriela Mede
Lahka kri (Leichtes Blut) Petar Đorčevski, Filippo Jorio, Thomas Giugovaz* / Kenta Yamamoto, Lukas Bareman, Filip Jurič / Yujin Muraishi, Hugo Mbeng, Lukas Zuschlag
Valček Pomladni glasovi (Frühlingsstimmen Walzer) Tjaša Kmetec in Lukas Zuschlag, Yaman Kelemet in Hugo Mbeng, Johanne Monfret in Thomas Giugovaz, Katja Romšek in Yuki Seki, Chie Kato in Filippo Jorio, Tasja Šarler in Aleks Theo Šišernik, Erica Pinzano in Yujin Muraishi, Barbara Potokar in Lukas Bareman, Marin Ino in Filip Jurič, Mariya Pavlyukova k. g. in Matteo Moretto, Gabriela Mede in Oleksandr Koriakovskyi, Lara Flegar in Christopher Thompson, Neža Rus in Gaj Rudolf, Sorina Dimache in Goran Tatar, Assija Sultanova k. g. in Alexandru Barbu, Nina Kramberger, Iulian Ermalai
Adagietto Ana Klašnja in Petar Đorčevski* / Nina Noč in Kenta Yamamoto / Yaman Kelemet in Lukas Zuschlag
Koračnica Radetzkega (Radetzky-Marsch) Celotna zasedba