Prejeto: 21. januar 2021
Komaj nekaj mesecev po smrti Gorazda Vospernika, se je poslovila Å¡e Mercedes DobrÅ¡ek. NekoÄ oba uÄitelja, Ävrsta temelja ljubljanske baletne Å¡ole, ki sta se z zavzetim pouÄevanjem za vselej zapisala v slovensko baletno zgodovino.
Moji spomini na oba uÄitelja, kasneje sodelavca, so dragocen mozaik, ki sem ga sestavljala vse od Äasa, ko me je prof. Vospernik, povabil v baletno Å¡olo. V nekem obdobju sem sama z njima delila mizo v zbornici na TurjaÅ¡ki ulici, honorarno sta pouÄevala Å¡e izjemna poznavalka karakternih plesov Jelena MarkoviÄ in Franci AmbroÅŸiÄ, ki je kasneje prevzel vodenje celotne baletne Å¡ole. Ko sta se pridruÅŸili Å¡e primabalerina Magda Vrhovec, neumorni koreograf Vlasto DedoviÄ, kasneje Å¡e solistka ljubljanskega baleta MaruÅ¡a Vidmar, je bila Å¡ola steber bodoÄnosti baleta. Tudi kasnejÅ¡e in danaÅ¡nje generacije, ki si utirajo pot glede na sodobne okoliÅ¡Äine in dogodke okrog nas, hote ali ne, Ärpajo energijo iz njihove dediÅ¡Äine.
Ko sva se pred nekaj leti z Mercedes DobrÅ¡kovo pogovarjali o minulih Äasih, so spomini kar vreli iz nje in nastal je zapis, ki ga posveÄam njenemu spominu.
Leta 1925 rojena LjubljanÄanka, se je z umetnostjo sreÄala v glasbeni druÅŸini ÅŸe v mladosti. NavduÅ¡enje za opero in balet je bilo v Äasu njenega odraÅ¡Äanja odsev kultiviranega vzduÅ¡ja v druÅŸini, kar jo je kot eno redkih mladenk pripeljalo v gimnazijo. Osebnost, ki je zaznamovala baletno dogajanje njene mladosti, je bil gotovo Peter Golovin, ki je v burnih vojnih Äasih leta 1944 oÅŸivil Operno baletno Å¡olo, kjer so pouÄevale Marta RemÅ¡kar, Gizela BravniÄar, MaÅ¡a SlavÄeva. Tja so bile povabljene tudi mlade plesalke kot Mercedes DobrÅ¡ek, ki so ÅŸe nekaj let sodelovale v operno-baletnih predstavah in njihovo izobraÅŸevanje je pomenilo vzpon kvalitete tedanjega baletnega ansambla. KasnejÅ¡o baletno kariero je zaznamovalo pomanjkanje moÅ¡kih plesalcev, tako so nekatera dekleta viÅ¡je postave, plesala moÅ¡ke vloge. Tudi Mercedes je to doletelo.
Solidno baletno znanje, ki ga je pridobila na odru  je botrovalo pomembni prelomnici leta 1960, ko je bila povabljena v baletno Å¡olo. Takrat so tam pouÄevale Nada MuraÅ¡ova, Lydia Wisiakova in predstojnica Gizela BravniÄar. Mercedes je s svojo natanÄnostjo, toplino in predanostjo zaznamovala naslednjih nekaj desetletij. V letu 1967 se je Å¡oli pridruÅŸil Gorazd Vospernik, s katerim sta ostala povezana vse do njunih upokojitev in Å¡e dlje.
Åœe prej je vestno beleÅŸila Å¡olske podatke in urejala statistiko baletne Å¡ole, od leta 1975, ko je prof. Vospernik postal predstojnik, pa je postala njegova pomoÄnica tudi uradno. V nadaljnjih letih je bila poleg pedagoÅ¡kega dela neobhoden, predvsem pa povezovalni Älen med baletnim oddelkom in vodstvom Å¡ole, saj si je balet znotraj glasbeno-baletne institucije veÄkrat moral utrjevati svoj poloÅŸaj prav preko spretnih potez gospe DobrÅ¡kove.
V baletno Å¡olo se je vozila s kolesom, vedno toÄna in pripravljena. V njenega »fiÄka« sva sedli skupaj, ko sva se odpeljali v tovarno Tonosa dogovarjati se za odtenke dresov, ki so jih uÄenci potrebovali za letno produkcijo. Vse odtenke, ki sva si jih zamislili, so znali pobarvat. Ni bilo katalogov, kjer bi izbirali med mnogimi modeli in barvami, tako dresov kot krilc. Na vse je pomislila, tudi trakove v laseh. Zavzeta in natanÄna. Z veseljem sem vsrkavala njeno predanost baletu in jo negovala do upokojitve.
Do leta 1986, ko se je upokojila, je s svojo toplino in neizmerno ljubeznijo do baletne umetnosti zaznamovala predvsem osnovne baletne stopnje, stopinje in korake neÅ¡tetih otrok, ki so obuvali baletne copate. Pomemben del njenega poslanstva je bil navduÅ¡iti otroke za baletno umetnost, jih razplesati in pripraviti osnove za nadaljnja naporna leta vsakodnevnega ponavljanja korakov in kombinacij. Izjemne, prepoznavne, skoraj pregovorno domiÅ¡ljene so bile koreografije njenih pripravnic na neÅ¡tetih produkcijah baletne Å¡ole. Ljubezen do glasbe in povezanosti le-te z gibom, je uspevala z mnoÅŸico otrok pripeljati do res perfektnih nastopov. Te drobne, a izjemno bogate koreografije, so odsevale njeno ljubezen do stilnih in karakternih plesov. Dolga leta je pouÄevala branle, pavane, menuete, poloneze, tarantele, ruske, madÅŸarske plese. Znala je prefinjeno zaplesti oblike in jih osmisliti z znaÄilno vsebino.
Ponavadi baletnega umetnika merimo s solo vlogami, Mercedes DobrÅ¡ek pa je prepletala male, drobne korake v velika dejanja. Vsaka velika kariera se zaÄne z obuvanjem baletnih copat, malimi koraki, drobnimi prstki oblikovanimi v baletno drÅŸo in prav ti zaÄetki so najpomembnejÅ¡i, a ponavadi prezrti in spregledani. Prav to veliko in ÅŸlahtno  vlogo je igrala ga. Mercedes DobrÅ¡kova v svojem dolgoletnem delu kot baletna pedagoginja na baletni Å¡oli Zavoda za glasbeno in baletno izobraÅŸevanje oz. Srednje baletne Å¡ole Ljubljana, zdaj Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana.
Darja Sebastian